När det begav sig
1996 arbetar tre konsulter på Utbildningsförvaltningen i Göteborg. Två av dem med programmeringsbakgrund och en tredje som tekniker. Dessa tre konsulter levererar framförallt datasystem till skolan och en av dem, Jörgen Rönning, hade bland annat varit med och byggt nätverk och kopplat ihop stadens skolor i syfte att möjliggöra en kommunikation skolor emellan. Första halvan av 90-talet är tiden innan internet; fram till dess var det stordatorer som gällde – dessa datorer som var allt annat än blygsamma i omfattning och upptog vanligen ett större rum. I övrigt sköttes skolans administration med hjälp av traditionella medel: papper. Det existerade med andra ord inget enhetligt administrativt system, vilket resulterade i att kvalitén beträffande förteckningarna av elever m.m. varierade drastiskt skolor emellan men likaså sätten på vilka skolorna skötte detta.
Det som händer år 1996 – och utgör startskottet för det tre konsulternas blivande företag – är att skolorna i Göteborg upphandlar administrativa IT-stöd. IT-stöden är byggda av de stora nationella konsultbolagen och grundar sig på den då väldigt moderna klient-server arkitekturen; en där verksamhetens datorer har Windows-programvara installerat och en gemensam databas centralt i nätverket. Det är med andra ord en teknisk vurm som sprider sig under denna tid: PC:n introduceras och likaså nätverken. Tiden andas innovation, driftighet och framåtanda.
En avgörande beståndsdel för att innovationer ska få ett genomslag i stort är dock deras praktiska tillämpning och det är här det uppstår en möjlighet för de tekniskt ambitiösa tre konsulterna på Utbildningsförvaltningen i Göteborg. De stora konsultbolagen som levererat IT-stöden till stadens skolor drar sig nämligen tillbaka och kunderna efterlyser kompetenser som kunde både underhålla och vidareutveckla de nyligen införskaffade IT-stöden. Gotit grundas.
En ny era
Under de följande sex åren anlitas Gotit av skolor för att lösa diverse utmaningar kopplade till de implementerade IT-stöden och framförallt för att optimera lösningarna och anpassa dem i mån av möjlighet enligt de behov respektive skola har. 2002 är det dock dags för nästa stora skifte: resan som produktbolag startar. Från ett engagemang bestående av konsulter anlitade på tid påbörjades nu resan mot att bli det företag Gotit är idag, 2016. All den kompetens och de erfarenheter som samlats under de tidigare åren skulle nu omsättas i programvara som allt fler skulle få tillgång till. En programvara som skulle ge skolorna i landet de bästa möjliga förutsättningarna. Vid den här tidpunkten hade ännu inga molntjänster, dvs. webbaserade tjänster, introducerats i den svenska skolvärlden och Gotits ambition var att bygga något unikt. Både Alvis – IT-stödet ämnat för vuxenutbildningen, och Skolplatsen – IT-stödet från förskola upp till gymnasieskola och kulturskola, skulle vara tillgängliga för kunderna på internet. Det är dags för en ny era.
Att utveckla tillsammans
”De bästa IT-systemen handlar om att hjälpa skolan genom förändringar och underlätta arbetet som ska genomföras.” – Jörgen Rönning, en av grundarna till Gotit
Alltsedan detta beslut fattades 2005 har Gotit utvecklat IT-stöden Alvis och Skolplatsen med en strävan att göra dem än bättre anpassade för de existerande och kontinuerligt föränderliga behoven i skolan. Utmärkande i produktutvecklingen är att detta sker i allra högsta grad tillsammans med kunderna – ett värdefullt arv från konsulttiden. Lyhördheten, den konkretiseras till exempel i form av användarträffar som arrangeras på regelbunden basis. Dessa träffar är viktiga för alla parter; dels har användarna möjlighet att komma med synpunkter och feedback och påverka själva utformningen av produkterna, dels deltar även många av teamet på Gotit – framförallt utvecklarna som i allmänhet befinner sig längre från kunderna. Användarträffarna möjliggör att avståndet mellan utvecklarna och användarna blir betydligt kortare och kundernas behov blir reella för fler av medarbetarna på Gotit. Oerhört vägande blir användarträffarna likaså i samband med nya direktiv från Skolverket, då arbetet till stor del handlar om att tolka dessa krav och omsätta paragrafer till verklighet. Det är då Gotits uppdrag är att se till att denna process blir så smidig som möjlig för kunden och säkerställa att utformningen av det aktuella IT-stödet utgör den mest optimala lösningen. För det är exakt detta Gotit gör – och gjort sedan starten 1996 – att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för skolan och hjälpa skolan med dess otroligt viktiga uppdrag. Och det tillsammans.