Aktuellt

Spindeln i nätet

Vi har pratat med Jeanette Leek, systemförvaltare inom Hälsinglands Utbildningsförbund. Förbundets arbete ska kännetecknas av att vara en motor för tillväxt, mäklare av utbildning och mötesplats för utveckling. De driver gymnasie- och vuxenutbildningar och ger möjlighet till yrkeshögskola och distans­studier på högskola och universitet.

Jeanette Leek har jobbat i förbundet sedan november 2015 och började då förbundet fortfarande var helt nytt. Hon gick från att jobba som systemförvaltare och skoladministratör på en kommun till att vara systemförvaltare på tre kommuner. På frågan om vad den största utmaningen är i hennes yrkesroll så svarar hon just det; att det inte bara är en kommun att samordna och synkronisera – utan tre.

Nyckeln till problemlösning

Som systemförvaltare är hon som spindeln i nätet och den som ska se till så att allt fungerar. Detta genom att organisera och guida kollegor i systemen och hjälpa de som sitter i supporten med svåra ärenden. Jobbet som systemförvaltare är ett viktigt uppdrag som kräver en otrolig organisatorisk och pedagogisk förmåga. Jeanette tror nyckeln är att förstå hur olika personer fungerar och lösa problemen utifrån det individen ser. Ofta kräver det att man får tänka i nya banor.

Hennes främsta verktyg är de IT-stöd som Gotit levererar och visst är det så att de hjälper och underlättar i Jeanettes vardag. Till exempel att IT-stöden är webbaserade är en fördel som gör att hon kan vara mer flexibel och effektiv: “I tidigare system var jag knuten till datorn på jobbet. Nu kan jag nå all information överallt så länge jag har en dator eller mobil och tillgång till internet”.

”Systemet är väldigt användarvänligt”

I förbundet är det många som jobbar i till exempel Alvis, dels administratörer men också lärare och elever. Jeanette säger att alla de som jobbar i Alvis tycker att det fungerar jättebra just för att det finns många bra funktioner och att systemet är väldigt användarvänligt.

Det är Jeanettes uppgift att ena och synkronisera kommuner så att de jobbar lika. I samband med omorganiseringen fick de erfara att det ibland kan vara lättare sagt än gjort. För när man har gjort på ett visst sätt tidigare och har det gamla tänket kvar kan det bli lite svårt att ta till sig det nya. När de började jobba i Skolplatsen så stötte de på lite olika svårigheter och handhavandeproblem. På Gotits inrådan har de nu börjat om från början och organiserar om sig för att få till ett bra flöde och få fram alla funktionaliteter som finns i systemet. Jeanette tycker att det känns tryggt att vara i kontakt med supportteamet som finns där för att svara på frågor, vägleda och tacksamt ta emot feedback.

”Vi har både kommit med önskemål men framförallt fått hjälp med hur vi ska organisera oss för att få ut bästa tänkbara data och statistik. Vi har en bra kontakt med de i supporten som verkligen har varit tillmötesgående och måna om att vi ska bli nöjda, vi är i trygga händer.”

Jeanette Leek, systemförvaltare inom Hälsinglands Utbildningsförbund.

Jeanette Leek, systemförvaltare inom Hälsinglands Utbildningsförbund.

Tack för ett trevligt samtal, Jeanette! Vill du läsa mer om olika systemadministratörers vardag och hur våra IT-stöd underlättat deras arbete? Låt oss presentera ytterligare en eldsjäl inom skolvärlden: Wynona Ekesryd.

Dela: