Bild: Jacob Lund
Billigare skola med bättre kvalitet – är det möjligt?
Är det möjligt att driva en billigare skolverksamhet utan att kompromissa med kvaliteten? Genom att acceptera att skolan är komplex och låta styrningen utgå från verksamhetens syfte går det menar Siv Liedholm på Effektiv styrning.
Våra sätt att tänka påverkar hur vi styr vår verksamhet och i slutänden även de resultat vi uppnår. När resultatet inte är till belåtenhet är det lätt att tänka att något måste förändras i styrningens struktur. Men enligt Siv Liedholm, civilekonom på Effektiv styrning, räcker inte det. Hon menar att det är våra sätt att tänka om människor, kvalitet och kostnader som påverkar hur vi organiserar, leder och styr våra verksamheter, och att vi behöver uppdatera våra tankemodeller snarare än våra dokument.
– Vår syn på kvalitet och kostnader är i stor utsträckning hämtad från 1900-talets fabriker, förklarar Siv Liedholm. Fabriken är ett slutet system där vi kan ha kontroll på insatsvaror, arbetssätt och produktens kvalitet. Här är variation en fiende.
Kan då skolan liknas vid en fabrik? Nej, alla som jobbar inom skolans värld vet att utbildning inte är en fabrik. Alla elever är olika och kräver olika bemötande. Variation är ingen fiende utan helt nödvändigt för att uppnå kvalitet, som i skolans fall handlar om elevens lärande.
– En elev är inte en produkt, och att skapa förutsättningar för elevens lärande är en tjänst. Lärandet sker genom interaktion och samskapande mellan elever och lärare, och först när vi anpassar arbetssättet efter behoven blir det kvalitet i lärandet, säger Siv, som passar på att ge en känga till Skolverkets systematiska kvalitetsarbete.
– Det här är självklarheter för alla som arbetar i skolan men inte för de som utformar styrningen. Skolverkets systematiska kvalitetsarbete tar ensidigt upp kvalitet i dokumentationen i stället för kvaliteten i relationerna mellan människor. Hon utvecklar:
– När vi försöker lösa problem är det lätt att tänka att det är fel på någon del – på eleven, läraren eller studieplanen. Men i ett komplext system som skolan, där flera delar är beroende av varandra, måste vi titta på relationerna mellan de olika delarna och om de arbetar i samma riktning. Det viktigaste är att det finns ett tydligt syfte med verksamheten, för det är först när individerna i skolan, skolans struktur och kultur vill åt samma håll som verksamheten blir effektiv på riktigt.
Att styra skolan som ett komplext system skiljer sig från att styra skolan som en organisation. När styrningen utgår från organisationen och fokus ligger på ”pengar och pinnar”, blir målet att göra mer billigare, och att visa att organisationen är effektiv och legitim.
– Risken är att vi gör saker för organisationens skull, inte för elevernas skull, vilket i sin tur gör att resultatet i systemet som helhet blir dåligt – och dyrt för samhället. Exempelvis att elever blir hemmasittare och att många inte klarar grundskolan med godkända betyg.
När de dåliga resultaten leder till bristande tillit från vårdnadshavare, politiker, revisorer och inspektionsmyndigheter, är den vanligaste lösningen att införa mer struktur, processer och granskning.
– Det går för mycket tid och kostnader till att få organisationen att se bra ut i stället för att låta styrningen utgå från syftet med verksamheten. Vi måste acceptera att skolan inte går att detaljstyra och fråga oss vad syftet är och om vi gör rätt saker för att nå dit, säger Siv. Hon avslutar:
– Om vi arbetar mot ett gemensamt syfte och lär oss möta variation med variation kan vi få en effektiv verksamhet som ofta blir både billigare och bättre som helhet. Kvalitet handlar om att se till att det finns förutsättningar för de som verkar i skolans verksamhet att tillsammans agera för det som är bäst för varje elevs lärande. Om vi har fokus på kvalitet kommer det att leda till lägre kostnader totalt sett. Om vi däremot har fokus på att sänka kostnaderna i varje del kommer verksamheten totalt sett bli dyrare.
Så kan du arbeta med verksamhetens syfte:
- Skapa berättelser: Hur vill ni att er skola ska vara och vad betyder det i återkommande händelser i klassrummet, matsalen eller lärarrummet. Skapa berättelser (som ersätter processer och rutiner) om hur det ska gå till när det kommer in en ny elev i klassen, när en tallrik faller i golvet eller en ny vikarie börjar.
- Låt budgeten ”flyta uppåt”. Budgetstyrning på för detaljerad nivå skapar fokus på pengar, inte på kvalitet.