Bild: Shutterstock
Skyddade personuppgifter – så fungerar det!
Kommer du i ditt jobb i kontakt med människor med skyddade personuppgifter? Då gäller det att ha koll på vad skyddet faktiskt innebär – och vilka krav det ställer både på personen och på dig som handläggare.
Den som är utsatt för hot kan i vissa fall få skyddade personuppgifter. Det innebär att till exempel namn och din adress skyddas i folkbokföringsregistret. Ungefär 27 000 svenskar lever med skyddade personuppgifter och den vanligaste orsaken är våld i nära relationer.
Det finns tre typer av skyddade personuppgifter; sekretessmarkering skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter. Det är Skatteverket som tar emot ansökan om de två första.
– Sekretessmarkering är den lägre graden av skydd. Den fungerar som varningssignal för Skatteverket, säger Vjera Catovic, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.
Hon arbetar bland annat med att utveckla Navet, det aviseringssystem som Skatteverket använder för att distribuera folkbokföringsuppgifter till samhället. Här kan alla offentliga aktörer hämta folkbokföringsuppgifter digitalt på ett enkelt, snabbt och säkert sätt.
– Om en person ansöker om sekretessmarkering lägger vi först in en preliminär sekretessmarkering, innan vi utreder ärendet, säger Vjera Catovic. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll. Sekretessmarkeringen förs över till andra myndigheters register, så alla som prenumererar på uppgifterna får en avisering. Om vi sedan beviljar sekretessmarkering gäller den som regel under en begränsad tid. Om personen fortfarande är utsatt för hot kan hen ansöka om att förlänga sin sekretessmarkering.
Skyddad folkbokföring, som har ersatt så kallad kvarskrivning, är ett starkare skydd. Även här ansöker personen alltså till Skatteverket (ansökan kan överklagas, till skillnad från sekretessmarkering) och om ansökan beviljas folkbokförs man i antigen den kommun man bor i eller i någon annan kommun. Den verkliga adressen finns i ett låst kassaskåp. Uppgifterna om att man har skyddad folkbokföring skickas till andra myndigheter (till exempel Försäkringskassan) och annan samhällsservice personen har kontakt med, till exempel sjukvården och kommunen.
– Att ha skyddad folkbokföring gör det svårare att ha normala kontakter med myndigheter och andra samhällsaktörer. Det kan till exempel gälla att teckna mobilabonnemang eller handla på faktura. Dessutom måste personer som har skydd bidra till att minska hotbilden. Dels bör man flytta långt bort, dels ska man spärra sociala medier och andra tjänster där man kan spåras. Familjemedlemmar som bor på samma adress ska ansöka om skydd, säger Vjera Catovic.
Hon fortsätter:
– För myndigheter gäller att varje myndighet ansvarar för sin egen hantering av skyddade personuppgifter, men Skatteverket kan ge vägledning.
Den starkaste formen av skydd är fingerade personuppgifter. Det innebär att man får nytt namn och personnummer, och ansökan görs hos Polisen.
– Då blir man så att säga en helt ny person, och vi på Skatteverket kan inte se att personen har fingerade uppgifter, säger Vjera Catovic.
Tre olika aviseringsmöjligheter för skyddade personuppgifter
I Navet finns möjlighet att beställa färre uppgifter om de personer som har skyddade personuppgifter – eller att helt avstå från dessa uppgifter. När sekretessen tas bort aviseras detta.
- Flyttsignal
När en sekretessmarkerad person flyttar från en registerhållares område aviseras, förutom personnummer och sekretessmarkering, alltid och endast 99 i fältet för län.
- Totalpost när sekretessmarkering hävs
När sekretessmarkering hävs för en person aviseras alltid en totalpost, alltså även till de mottagare som normalt endast har ändringspost (endast ändrade termer).
- Alltid sekretessmarkering vid ändringspost
När ändringsavisering sker för en sekretessmarkerad person skickas alltid sekretessmarkeringen med, oavsett vilken uppgift som ändrats.