Bild: Jacob Lund
IT-stöd för effektivare samarbete inom primära samverkansområden
Ändringar i skollagen ställer krav på att kommuner ska samverka när utbildningar inom komvux planeras, dimensioneras och erbjuds. Med IT-stödet Alvis Samverkan går samarbetet smidigt och sökande kan söka fritt i hela samverkansområdet.
Enligt Skolverket kommer nya krav att ställas på samverkan mellan kommuner för komvux på gymnasial nivå. Lagändringarna ska tillämpas för utbildning som påbörjas 2025 och innebär att varje kommun ska samverka med minst två andra kommuner om planering, dimensionering och erbjudande av utbildning i ett så kallat primärt samverkansområde. De kommuner som ingår i ett primärt samverkansområde har ett gemensamt ansvar för att säkerställa en varierad och högkvalitativ utbildning i det geografiska området.
– För att underlätta det arbetet har vi tagit fram ett gemensamt IT-stöd som vi kallar Alvis Samverkan. Verktyget kan används för samordnad kurs- och utbildningskatalog, ansökningshantering och antagningsstöd för det primära samverkansområdet, berättar Jörgen Rönning, vd på Gotit.
Alvis Samverkan är en utveckling av Alvis, Gotits populära IT-stöd för vuxenutbildningar, som gör att kommuner redan nu kan säkerställa ett effektivt samarbete sinsemellan.
Effektiv marknadsföring
Med Alvis Samverkan kan kommuner enkelt marknadsföra sina gemensamma utbildningar och styra sökande till en gemensam plattform. På så sätt är det möjligt att nå en bredare målgrupp med ett större utbud.
Smidig ansökan och antagningsprocess
Sökande kan söka fritt till yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom det primära samverkansområdet. När en kursdeltagare antas via Alvis Samverkan tas deltagaren automtiskt upp i kursplaneringen hos utförare kommunen, om denna har en egen Alvis.
Tydliga ekonomiska underlag
Alvis Samverkan kan presentera underlag som stödjer arbetet med den ekonomiska regleringen mellan samverkanskommuner. I praktiken innebär det att den sökande som är hemmahörande i någon av kommunerna i det primära samverkansområdet fritt kan ansöka om utbildning utan beslut om interkommunal ersättning (IKE).
En gemensam lösning
Oavsett om kommunen är befintlig Alvis-kund eller väljer att använda ett annat IT-stöd för sin elevadministration, kan Alvis Samverkan användas som kompletterande tjänst för att kommunen i högre grad ska kunna samverka med den gemensamma tjänsten och övriga kommuner i samverkan.
– Ytterligare en fördel med Alvis Samverkan är att den sökande hittar en och samma plats där information om utbildningarna och ansökan till dessa finns. Denna plats nås med en adress som de samverkande kommunerna valt att marknadsföra yrkesutbildningarna med och alla ansträngningar för att rekrytera deltagare kan fokusera på denna ingång. Det blir så mycket enklare för de sökande eleverna helt enkelt, säger Jörgen Rönning
Vill du veta mer om hur Alvis Samverkan kan underlätta administrationen och samarbetet i ert primära samverkansområde? Kontakta Gotit på info@gotit.se