Aktuellt

Förändrat betygssystem och nytt innehåll ska modernisera och förbättra utbildningen

Två gymnasiestudenter studerar tillsammansBild: Jacob Lund

Förändrat betygssystem och nytt innehåll ska modernisera och förbättra utbildningen 

Den 1 juli 2025 införs ämnesbetyg i gymnasieskolan, vilket innebär omfattande förändringar för utbildningssektorn. Reformen Gy25 syftar till att ge eleverna utökade möjligheter att kontinuerligt förbättra sina betyg och samtidigt göra utbildningen mer relevant och inkluderande genom en omfattande uppdatering av ämnesinnehåll. Som ledande inom skoladministration arbetar Gotit nu aktivt med att anpassa sina system för att möta de nya kraven. 

Skolan står inför stora förändringar i år när ämnesbetyg ersätter kursbetyg. Syftet med införandet är att ge elever möjlighet att kontinuerligt förbättra sina resultat under utbildningens gång – något som kan öka motivationen och förbättra lärandet.

– Det nya betygssystemet liknar en kunskapstrappa där varje steg bygger på det föregående. När en elev klarar en högre nivå med godkänt betyg ersätter det automatiskt betyget från de lägre nivåerna, berättar Andreas Öhman, teamledare på Gotit.

Reformen innebär också att de fem nationella minoritetsspråken – finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska – får egna ämnesplaner. Elever som tillhör en nationell minoritet får rätt till modersmålsundervisning utan krav på förkunskaper. Dessutom introduceras nya ämnen för att stärka kopplingen mellan utbildning och arbetsliv, däribland AI, retorik på engelska, tillämpad psykologi och solcellsmontering.

– Det blir en modernisering av innehåll som bättre speglar samhällsutvecklingen, hållbarhet och jämställdhet. Att de nationella minoritetsspråken får egna ämneskoder är ett viktigt steg för att synliggöra dem i utbildningssystemet och stärka deras ställning, säger Andreas Öhman.

Uppdateringen gäller för gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan, vilket innebär att både ämneskoder och ämnesinnehåll genomgår en helhetsöversyn. Gotit arbetar aktivt för att möta de nya kraven och fortsätter att stödja skolor i denna omställning.

Posted in Gotit |
Dela:

Ny utredning för ökad trygghet och studiero

Bild: Jacob Lund

Ny utredning för ökad trygghet och studiero

En trygg och lugn skolmiljö är en förutsättning för lärandet. Men de senaste åren har verkligheten i många svenska skolor sett helt annorlunda nu. I januari 2025 presenteras en ny utredning med åtgärder för att vända utvecklingen.

Kriminalitet, kränkningar och otrygghet har blivit en del av vardagen i allt fler svenska skolor. Enligt europeiska kartläggningar tillhör Sverige de länder med mest stökiga skolmiljöer – en bild som bekräftas av Staffan Olsson, som har varit gymnasielärare och skrivit sju upplagor av boken ”Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola”.
– Samtidigt varierar situationen kraftigt mellan olika skolor, kommuner och stadsdelar, vilket gör det svårt att skapa lagar och regler som fungerar överallt, säger Staffan Olsson och fortsätter:
– Det är enkelt att stifta lagar, men betydligt svårare att se till att de fungerar i praktiken. Man får dock inte glömma att lagstiftningen i första hand ska värna om barnen och deras förutsättningar.

Stärkta ordningsregler

Just nu pågår det flera statliga utredningar som kan få stor påverkan på både skolpersonal och elever, särskilt inom grundskolan. En av dessa utredningar har som mål att öka tryggheten och förbättra studieron, och resultatet av den ska presenteras den 31 januari 2025. Därefter väntar en remissrunda innan regeringen, troligen under 2026, fattar beslut om en eventuell skärpning av skollagens femte kapitel.
– Välfungerande ordningsregler är en central del av skolornas förebyggande arbete, och man vill även öka insatserna för särskilt våldsamma elever, säger Staffan och fortsätter:
– Extra stökiga elever kan skapa stora problem för både skolkamrater och personal. I små skolor kan det i vissa fall bli svårt att överhuvudtaget bedriva skolverksamheten, även om det bara handlar om en enda elev.

Utredningen, och en annan färdig utredning om brott i skolan, berör flera frågor kopplade till ordningsregler, som rätten att låsa dörrar, öppna elevernas väskor, utföra kroppsvisitationer, tillfälliga omplacering och avstängningar samt omhändertagande av föremål. En annan viktig fråga är hur man ska förhindra att barn och ungdomar som inte hör hemma på skolgården tar sig in.

– Vi måste jobba förebyggande för att förhindra att barn i tidig ålder dras in i kriminalitet, i dag är gängproblematiken utbredd över hela landet. Frågan är hur långt man behöver gå för att skapa förändring, och hur mycket ansvar som ska läggas på skolan. I dagsläget har skolor ingen absolut skyldighet att göra polisanmälningar.

Ansvar och konsekvenstrappa

En annan åtgärd i utredningen är att stärka rektorns och lärarnas ansvar och befogenheter, vilket är kopplat till Tidö-avtalet. Målet är att förtydliga att det är läraren som bestämmer i klassrummet och för utbildningen, inte vårdnadshavare eller elever.
– Många skolor upplever starka påtryckningar från både elever och vårdnadshavare, särskilt i de socioekonomiskt starka områdena där man är van vid att hemmet vill ha inflytande och ta plats.

Enligt utredaren bör ordningsreglerna också inkludera en konsekvenstrappa som tydligt beskriver vad som händer när reglerna bryts. Det kan till exempel börja med en muntlig varning, följt av en skriftlig varning och därefter ett telefonsamtal hem.
– Lite som det var förr i tiden. I slutändan kanske eleven blir avstängd från skolan under en period. Det här systemet övergav man för ett bra tag sedan, då det ansågs problematiskt, men nu efterlyser man något liknande igen. Vi får se vad regeringen kommer fram till, säger Staffan Olsson.

Exempel på förslag i utredningen:

  • Tydliggöra rektorns och lärarnas ansvar i klassrummet och för utbildningen.
  • Stärkta ordningsregler.
  • Minska lärares och rektors dokumentation i disciplinära sammanhang.  dokumentationskrav vid utvisning ur klassrummet.
  • Konsekvenstrappa när regler bryts.
  • Större möjligheter kring omplaceringar och avstängningar.
  • Bättre förutsättningar för akutskolor.
  • Ökat skydd för barn och unga som utsätts för brott samt bättre förebyggande arbete för att förhindra kriminalitet.
Posted in Gotit |
Dela:

God Jul och Gott Nytt År

Från oss alla på Gotit önskar vi kunder och samarbetsparters en God Jul och Gott Nytt År.

Behöver ni komma i kontakt med oss finns vi här vardagar klockan 8-17 under jul- och nyårshelgerna.

Posted in Gotit |
Dela:

Vi söker systemutvecklare till Skolplatsen

Vi behöver förstärka vårt team för förskola och skola med en systemutvecklare för vår tjänsteutveckling.

På Gotit skapar vi IT-stöd med syftet att förenkla och utveckla administrationen från förskola till vuxenutbildning. Programvaror som Skolplatsen och Alvis erbjuder skolorna ett stöd för att bland annat administrera ansökningar, frånvaro, betyg och mycket mer.

”Att tillsammans utveckla morgondagens lärande” är vår vision. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi på Gotit de bästa lösningarna utifrån kundens behov. Vi satsar mycket på att bli en attraktiv leverantör men även en attraktiv arbetsplats och vi arbetar därför mycket med våra medarbetares personliga utveckling, både individuellt och i grupp. Som medarbetare på Gotit finns det stora möjligheter till vidareutveckling. Vi är ett långsiktigt produktbolag med långa kundavtal vilket ger stora möjligheter för våra medarbetare att växa med vår tekniska utveckling och bidra till vårt viktiga samhällsuppdrag, att förbättra skolan.

Alla våra system är webbaserade/SaaS-tjänster och används av väldigt många användare som ställer höga krav på lättanvändbara, säkra och stabila system. Gotits största personalgrupp är våra systemutvecklare som består av tio personer. Teamet är ett glatt gäng som både är seriösa och målfokuserade och leds av en teamledare.

Arbetsuppgifter:
Som systemutvecklare på Gotit kommer du att arbeta både självständigt och i grupp med webbutveckling i olika utvecklingsmiljöer och databasdesign i moderna utvecklingsverktyg. I uppgifterna ingår också test-, dokumentations- och kvalitetsarbete. Du kommer arbeta i ett team bestående av experter både i verksamhetens behov och våra tekniker. Vi jobbar i .NET-stacken med arkitekturer och databasdesign. Dessutom gillar vi att hålla hög kvalité på våra leveranser. Vi arbetar efter en agil SCRUM- baserad modell med tvåveckors sprintar och kontinuerliga releaser.

Vi söker dig som är initiativtagande så att arbetet kan flyta på smidigt. Rollen kräver flexibilitet och förmågan att vara en lagspelare. Vi har ett stort kundfokus och värnar alltid om kvalitetsnivån. För oss är det oerhört viktigt att du är bekväm med att refaktorera och förbättra befintlig kod. Vi söker dig som är professionell och som tycker att det är självklart att koden du checkar in håller hög kvalitet och följer vedertagna principer för arkitektur och testbarhet.

Vi tror också att du har kunskaper och vana av .NET och C#, samt SQL. Vi erbjuder Visual Studio, Resharper och Rider som arbetsverktyg och därför tror vi att du har vana av någon eller samtliga av dessa också. Vår tech-stack består av .NET och ASP.NET Core MVC, men arbete sker även i våra legacyapplikationer skrivna i .NET framework och ASP.NET Web Forms.

Meriterande är också kunskaper i

  • HTML
  • CSS
  • Javascript/TypeScript
  • nHibernate eller Dapper
  • Utveckling av API:er
  • Enhetstestning
  • Design Patterns
  • Domain Driven Design
  • Azure DevOps
  • Användbarhet (WCAG 2.0)
  • React

Kvalifikationer:

Utbildning: akademisk bakgrund eller motsvarighet
Yrkeserfarenhet: önskvärt minst 2-3 års erfarenhet av .NET och C#
Språkkunskaper: svenska, engelska

Placeringsort: Göteborg

Omfattning: Heltid

Tillträde: Snarast

Anställningsform:

Tjänsten är en tillsvidareanställning som startar med en provanställning på 6 månader.

Sista ansökningsdag:

Sista ansökningsdag 23 januari 2025. Urval och intervjuer kommer dock att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Ansök därför så snart som möjligt. I anslutning till rekryteringen kommer ett arbetsprov att utvärderas.

Behandling av personuppgifter:

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy. För mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter, vänligen besök vår hemsida https://www.gotit.se/goteborgs-it-konsult-gotit-ab-integritetspolicy/

Ansökan skickas till:  Skicka din ansökan och ditt CV till jobb@gotit.se

Organisations-/företagsbeskrivning:

Gotit är ett IT-företag med moderna system för skolverksamheter. Det har vi gjort sedan starten 1996. Men vi är mer än så om du frågar våra användare, de som arbetar med skoladministration och som får skolan att flyta på och fungera. Genom att göra deras jobb lättare och allt smidigare skapar vi en kedja av fördelar som sprider sig över hela skolan. Effekterna, de hamnar till slut i klassrummet. I undervisningen. I ett bättre lärande.

Posted in Gotit |
Dela:

Skyddade personuppgifter – så fungerar det!

Skyddade personuppgifter – så fungerar det!Bild: Shutterstock

Skyddade personuppgifter – så fungerar det!

Kommer du i ditt jobb i kontakt med människor med skyddade personuppgifter? Då gäller det att ha koll på vad skyddet faktiskt innebär – och vilka krav det ställer både på personen och på dig som handläggare.

Den som är utsatt för hot kan i vissa fall få skyddade personuppgifter. Det innebär att till exempel namn och din adress skyddas i folkbokföringsregistret. Ungefär 27 000 svenskar lever med skyddade personuppgifter och den vanligaste orsaken är våld i nära relationer.

Det finns tre typer av skyddade personuppgifter; sekretessmarkering skyddad folkbokföring och fingerade personuppgifter. Det är Skatteverket som tar emot ansökan om de två första.

– Sekretessmarkering är den lägre graden av skydd. Den fungerar som varningssignal för Skatteverket, säger Vjera Catovic, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Hon arbetar bland annat med att utveckla Navet, det aviseringssystem som Skatteverket använder för att distribuera folkbokföringsuppgifter till samhället. Här kan alla offentliga aktörer hämta folkbokföringsuppgifter digitalt på ett enkelt, snabbt och säkert sätt.

– Om en person ansöker om sekretessmarkering lägger vi först in en preliminär sekretessmarkering, innan vi utreder ärendet, säger Vjera Catovic. Den anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll. Sekretessmarkeringen förs över till andra myndigheters register, så alla som prenumererar på uppgifterna får en avisering. Om vi sedan beviljar sekretessmarkering gäller den som regel under en begränsad tid. Om personen fortfarande är utsatt för hot kan hen ansöka om att förlänga sin sekretessmarkering.

Skyddad folkbokföring, som har ersatt så kallad kvarskrivning, är ett starkare skydd. Även här ansöker personen alltså till Skatteverket (ansökan kan överklagas, till skillnad från sekretessmarkering) och om ansökan beviljas folkbokförs man i antigen den kommun man bor i eller i någon annan kommun. Den verkliga adressen finns i ett låst kassaskåp. Uppgifterna om att man har skyddad folkbokföring skickas till andra myndigheter (till exempel Försäkringskassan) och annan samhällsservice personen har kontakt med, till exempel sjukvården och kommunen.

– Att ha skyddad folkbokföring gör det svårare att ha normala kontakter med myndigheter och andra samhällsaktörer. Det kan till exempel gälla att teckna mobilabonnemang eller handla på faktura. Dessutom måste personer som har skydd bidra till att minska hotbilden. Dels bör man flytta långt bort, dels ska man spärra sociala medier och andra tjänster där man kan spåras. Familjemedlemmar som bor på samma adress ska ansöka om skydd, säger Vjera Catovic.

Hon fortsätter:

– För myndigheter gäller att varje myndighet ansvarar för sin egen hantering av skyddade personuppgifter, men Skatteverket kan ge vägledning.

Den starkaste formen av skydd är fingerade personuppgifter. Det innebär att man får nytt namn och personnummer, och ansökan görs hos Polisen.

– Då blir man så att säga en helt ny person, och vi på Skatteverket kan inte se att personen har fingerade uppgifter, säger Vjera Catovic.

Tre olika aviseringsmöjligheter för skyddade personuppgifter

I Navet finns möjlighet att beställa färre uppgifter om de personer som har skyddade personuppgifter – eller att helt avstå från dessa uppgifter. När sekretessen tas bort aviseras detta.

  • Flyttsignal

När en sekretessmarkerad person flyttar från en registerhållares område aviseras, förutom personnummer och sekretessmarkering, alltid och endast 99 i fältet för län.

  • Totalpost när sekretessmarkering hävs

När sekretessmarkering hävs för en person aviseras alltid en totalpost, alltså även till de mottagare som normalt endast har ändringspost (endast ändrade termer).

  • Alltid sekretessmarkering vid ändringspost

När ändringsavisering sker för en sekretessmarkerad person skickas alltid sekretessmarkeringen med, oavsett vilken uppgift som ändrats.

Posted in Gotit |
Dela:

Vi söker systemutvecklare till Team Alvis

Vi behöver förstärka vårt team för vuxenutbildning med en systemutvecklare för vår tjänsteutveckling.

På Gotit skapar vi IT-stöd med syftet att förenkla och utveckla administrationen från förskola till vuxenutbildning. Programvaror som Skolplatsen och Alvis erbjuder skolorna ett stöd för att bland annat administrera ansökningar, frånvaro, betyg och mycket mer.

”Att tillsammans utveckla morgondagens lärande” är vår vision. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi på Gotit de bästa lösningarna utifrån kundens behov. Vi satsar mycket på att bli en attraktiv leverantör men även en attraktiv arbetsplats och vi arbetar därför mycket med våra medarbetares personliga utveckling, både individuellt och i grupp. Som medarbetare på Gotit finns det stora möjligheter till vidareutveckling. Vi är ett långsiktigt produktbolag med långa kundavtal vilket ger stora möjligheter för våra medarbetare att växa med vår tekniska utveckling och bidra till vårt viktiga samhällsuppdrag, att förbättra skolan.

Alla våra system är webbaserade/SaaS-tjänster och används av väldigt många användare som ställer höga krav på lättanvändbara, säkra och stabila system. Gotits största personalgrupp är våra systemutvecklare som består av tio personer. Teamet är ett glatt gäng som både är seriösa och målfokuserade och leds av en teamledare.

Arbetsuppgifter:

Som systemutvecklare på Gotit kommer du att arbeta både självständigt och i grupp med
webbutveckling i olika utvecklingsmiljöer och databasdesign i moderna utvecklingsverktyg. I
uppgifterna ingår också test-, dokumentations- och kvalitetsarbete. Du kommer arbeta i ett
team bestående av experter både i verksamhetens behov och våra tekniker. Vi jobbar i .NET stacken med arkitekturer och databasdesign. Dessutom gillar vi att hålla hög kvalité på våra leveranser. Vi arbetar efter en agil SCRUM- baserad modell med tvåveckors sprintar och kontinuerliga releaser.

Vi söker dig som är initiativtagande så att arbetet kan flyta på smidigt. Rollen kräver flexibilitet
och förmågan att vara en lagspelare. Vi har ett stort kundfokus och värnar alltid om
kvalitetsnivån. För oss är det oerhört viktigt att du är bekväm med att refaktorera och
förbättra befintlig kod. Vi söker dig som är professionell och som tycker att det är självklart att
koden du checkar in håller hög kvalitet och följer vedertagna principer för arkitektur och
testbarhet.

Vi tror också att du har kunskaper och vana av .NET och C#, samt SQL. Vi erbjuder Visual
Studio, Resharper och Rider som arbetsverktyg och därför tror vi att du har vana av någon
eller samtliga av dessa också. Vår tech-stack består av .NET och ASP.NET Core MVC, men arbete sker även i våra legacyapplikationer skrivna i .NET framework och ASP.NET Web Forms.

Meriterande är också kunskaper i:

  • HTML
  • CSS
  • Javascript/TypeScript
  • nHibernate eller Dapper
  • Utveckling av API:er
  • Enhetstestning
  • Design Patterns
  • Domain Driven Design
  • Azure DevOps
  • Användbarhet (WCAG 2.0)

Kvalifikationer:

Utbildning: akademisk bakgrund eller motsvarighet
Yrkeserfarenhet: önskvärt minst 2-3 års erfarenhet av .NET och C#
Språkkunskaper: svenska, engelska
Placeringsort: Göteborg
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast

Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning som startar med en provanställning på 6 månader.
Sista ansökningsdag:Sista ansökningsdag 31 augusti 2024. Urval och intervjuer kommer dock att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag. Ansök därför så snart som möjligt. I anslutning till rekryteringen kommer ett arbetsprov att utvärderas

Ansökan skickas till: Skicka din ansökan och ditt CV till jobb@gotit.se

Organisations-/företagsbeskrivning:

Gotit är ett IT-företag med moderna system för skolverksamheter. Det har vi gjort sedan
starten 1996. Men vi är mer än så om du frågar våra användare, de som arbetar med
skoladministration och som får skolan att flyta på och fungera. Genom att göra deras jobb
lättare och allt smidigare skapar vi en kedja av fördelar som sprider sig över hela skolan.
Effekterna, de hamnar till slut i klassrummet. I undervisningen. I ett bättre lärande.

Posted in Gotit |
Dela:

IT-stöd för effektivare samarbete inom primära samverkansområden

Bild: Jacob Lund

IT-stöd för effektivare samarbete inom primära samverkansområden

Ändringar i skollagen ställer krav på att kommuner ska samverka när utbildningar inom komvux planeras, dimensioneras och erbjuds. Med IT-stödet Alvis Samverkan går samarbetet smidigt och sökande kan söka fritt i hela samverkansområdet.  

Enligt Skolverket kommer nya krav att ställas på samverkan mellan kommuner för komvux på gymnasial nivå. Lagändringarna ska tillämpas för utbildning som påbörjas 2025 och innebär att varje kommun ska samverka med minst två andra kommuner om planering, dimensionering och erbjudande av utbildning i ett så kallat primärt samverkansområde. De kommuner som ingår i ett primärt samverkansområde har ett gemensamt ansvar för att säkerställa en varierad och högkvalitativ utbildning i det geografiska området.

– För att underlätta det arbetet har vi tagit fram ett gemensamt IT-stöd som vi kallar Alvis Samverkan. Verktyget kan används för samordnad kurs- och utbildningskatalog, ansökningshantering och antagningsstöd för det primära samverkansområdet, berättar Jörgen Rönning, vd på Gotit.

Alvis Samverkan är en utveckling av Alvis, Gotits populära IT-stöd för vuxenutbildningar, som gör att kommuner redan nu kan säkerställa ett effektivt samarbete sinsemellan.

Effektiv marknadsföring

Med Alvis Samverkan kan kommuner enkelt marknadsföra sina gemensamma utbildningar och styra sökande till en gemensam plattform. På så sätt är det möjligt att nå en bredare målgrupp med ett större utbud.

Smidig ansökan och antagningsprocess

Sökande kan söka fritt till yrkesämnen och sammanhållna yrkesutbildningar inom det primära samverkansområdet. När en kursdeltagare antas via Alvis Samverkan tas deltagaren automtiskt upp i kursplaneringen hos utförare kommunen, om denna har en egen Alvis.

Tydliga ekonomiska underlag

Alvis Samverkan kan presentera underlag som stödjer arbetet med den ekonomiska regleringen mellan samverkanskommuner. I praktiken innebär det att den sökande som är hemmahörande i någon av kommunerna i det primära samverkansområdet fritt kan ansöka om utbildning utan beslut om interkommunal ersättning (IKE).

En gemensam lösning

Oavsett om kommunen är befintlig Alvis-kund eller väljer att använda ett annat IT-stöd för sin elevadministration, kan Alvis Samverkan användas som kompletterande tjänst för att kommunen i högre grad ska kunna samverka med den gemensamma tjänsten och övriga kommuner i samverkan.

– Ytterligare en fördel med Alvis Samverkan är att den sökande hittar en och samma plats där information om utbildningarna och ansökan till dessa finns. Denna plats nås med en adress som de samverkande kommunerna valt att marknadsföra yrkesutbildningarna med och alla ansträngningar för att rekrytera deltagare kan fokusera på denna ingång. Det blir så mycket enklare för de sökande eleverna helt enkelt, säger Jörgen Rönning


Vill du veta mer om hur Alvis Samverkan kan underlätta administrationen och samarbetet i ert primära samverkansområde? Kontakta Gotit på info@gotit.se

 

Posted in Gotit |
Dela:

Livsviktig språkutveckling startar i förskolan

Livsviktig språkutveckling startar i förskolanBild: Jacob Lund

Livsviktig språkutveckling startar i förskolan 

Ett av de viktigaste verktygen för att klara sig bra i livet, som skolan kan ge till sina elever, är ett rikt och avancerat språk – och grunden för detta läggs redan i förskolan.

För att ge barnen en bra grund i livet är det viktigt att skolan ger dem ett rikt ordförråd, och det är också viktigt att börja tidigt. Forskning visar att barn som lämnar förskolan med 2 000 ord löper stor risk att vid 17 års ålder endast ha 15 000 ord i sitt aktiva ordförråd. De som däremot lämnar förskolan med 8 000 ord tillhör den grupp som vid 17 års ålder har över 70 000 ord att aktivt arbeta med. Det är med andra ord svårt att hinna i kapp när man ligger efter från start – i stället bara ökar skillnaderna med tiden.

– Om man har språket med sig är det större chans att man klarar av skolan både i låg- och mellanstadiet, och det är mindre risk att det går snett i högstadiet. Studier visar att om man kommer in på gymnasiet så går det bättre i livet, säger Malin Videkorp, rektor för Pysslingen Förskolor i Helsingborg.

Språk bygger identitet

Förutom att underlätta lärande menar Malin Videkorp att språket är en demokratisk rättighet, genom att man kan tala om vad man vill och behöver. Ett rikt språk bygger också identitet och självkänsla, och motverkar segregation.

Om man inte jobbar med elevens språk så kan det få negativa effekter. Till exempel blir de kognitiva utmaningarna högre. Barnen kan få bristande motivation för att de inte förstår sammanhang, och kan bli frustrerade och utåtagerande för att de har svårt att få fram det de vill säga. Lägre självkänsla, bristande koncentration och en känsla av meningslöshet är andra problem som kan uppstå.

Målmedvetet arbete

Det är av dessa skäl som Pysslingen i Helsingborg aktivt arbetar med att stärka barnen i deras språkutveckling.

– Målmedvetet arbete gör skillnad, det visar forskningen. Vi arbetar mycket med bildstöd, till exempel ”känslokort” som stöd för att prata om känslor. Vi jobbar också med både bild och text för att beskriva dagens planering. Det hjälper barnen att sätta ord på saker, och att veta vad dagen ska innehålla skapar ett lugn. Även vid måltider kan man arbeta med språket, för att till exempel ge barnen möjlighet att kunna välja mjölk eller vatten till maten. Små barn är sugna på att ta till sig kunskaper, och sätter gärna ord på saker.

Verktyg för samarbete

Barnen uppmuntras också till att samarbeta och hjälpa varandra, och därmed utveckla sina språkkunskaper. Ett exempel är att tillsammans jobba med enkel programmering av en robot och få den att ta sig mellan olika punkter på en karta. Samarbetet kräver språk för att kunna diskutera, förklara och hjälpa varandra.

– Det är inte bara barnen som har nytta av språket, det kan också gälla vårdnadshavarna. För att stärka språket hemma har till exempel varje förskola ett bibliotek där familjerna kan låna böcker som de kan läsa tillsammans, säger Malin Videkorp.

För att lyckas är det dock viktigt att få med sig personalen, menar hon.

– Utan dem händer det inget, så det är viktigt att vi jobbar med dem och ger dem rätt kunskaper. Ibland får vi barn som inte har ett enda ord med sig, och vi måste vara förberedda för att möta deras behov.

Att främja barnens språkutveckling är en av förskolans viktigaste uppgifter, säger Malin Videkorp. Framtidsutsikterna ser väldigt olika ut för de barn som lämnar förskolan, beroende på vilka verktyg för att utvecklas som de fått med sig. De där 70 000 orden gör stor skillnad i livet.

Posted in Gotit |
Dela:

Eleven i centrum med transparent systemstöd

Eleven i centrum med transparent systemstödBild: Shutterstock

ALVIS

Eleven i centrum med transparent systemstöd

Kunskapsparken i Sollentuna kommun arbetar för att hitta rätt väg för varje enskild elev. Genom effektivare systemstöd har de hittat ett arbetssätt som låter dem få ett helhetsgrepp på elevens studier.

Vuxenutbildningen Kunskapsparken i Sollentuna är ansvariga för utbildningen av 3 300 elever och erbjuder kurser inom Sfi, grundläggande och gymnasial vuxenutbildning, och yrkesutbildningar. Här sätter man elevens behov i centrum, oavsett om det rör sig om antagning, vägledning, administration eller stöd under studietiden. Genom ett transparent systemstöd blir hanteringen effektiv och eleverna slipper upprepa samma information vid flera tillfällen. Så här arbetar Kunskapsparken med systemstödet i Alvis;

Antagningsprocessen börjar med att eleverna ansöker till kurser via en webbansökan som tas emot av Kunskapsparkens studie- och yrkesvägledare.

– Ibland kan det behövas ett vägledande samtal innan eleven kan påbörja sin kurs. Det kan handla om att målet är oklart, att eleven har sökt annorlunda än planerat, saknar en fullständig gymnasieexamen eller har angett behov av stöd i sin ansökan, berättar Anita Simak, rektor vid Kunskapsparken.

Automatiserade utskick

Vid behov aktiveras funktionen ’hänvisning till vägledning’ i Alvis, vilket gör att det skickas ut ett automatiskt e-postmeddelande som uppmanar eleven att boka en tid med en studievägledare, inklusive en direktlänk till bokningssidan.

–  De automatiska utskicken underlättar på flera sätt. Till exempel går ett automatiskt meddelande ut om eleven har två F/IG-betyg eller har angivit behov av stöd. Detta snabbar på processen så att eleven kan fortsätta med sin ansökan utan onödiga fördröjningar, säger Anita.

Dokumentation

För att säkerställa att alla elever får konsekvent och kvalificerad hjälp, oavsett kontaktväg, använder Kunskapsparken sig av en funktion i Alvis som de kallar för ’röda rutan’.

– Där skriver vi vad vi gör och ska göra i nästa steg, varför vi hänvisat till vägledning, eventuell anledning till avslag eller om de sökt fel kurs. Denna information är endast tillgänglig för oss på Kunskapsparken och gör att vi enkelt kan hjälpa eleven vidare oavsett om hen ringer, chattar, mejlar eller besöker vår självserviceyta, förklarar Anita.

I de fall en elev har angett behov av stöd skrivs ett anpassningsförslag med syfte att stödja eleven till godkända betyg. Detta dokument delas sedan med skolan genom att det laddas upp tillsammans med elevens bilagor i Alvis.

–  Under studiernas gång följer vi upp hur det går för eleven. För att säkerställa att ingen elev faller mellan stolarna markeras de elever med anpassningsförslag så att vi enkelt kan se vilka elever som ska få ett uppföljningsmejl.

Dagboksanteckningar

För vägledningsfrågor och information som både elev, skola och Kunskapsparken behöver tillgång till används fältet ’Dagboksanteckning’. Här kan det exempelvis stå vilken kurs eleven ska läsa och hur många poäng det är kvar. I sitt elevfokuserade arbete identifierade Kunskapsparken ett behov av att, i de fall det är relevant för elevens studieförmåga, notera information av känsligare karaktär, som kan röra exempelvis elevens mående, utredd diagnos eller familjesituation. Detta löste Alvis genom en funktion som heter ’specialpedagogiska insatser’.

– Den här information som är saklig och utan värderingar och som bara ett fåtal personer i vårt Lärteam har tillgång till. Det skapas en grön gubbe vid elevens namn och den följer med var man än är i programmet som en indikation på att det finns information om specialpedagogiska insatser. Vi vill kunna bemöta eleven professionellt utan att de behöver berätta sin situation varje gång, och då underlättar den här funktionen verkligen, säger Anita och avslutar.

– Systemstödet gör att alla som jobbar hos oss kan hjälpa eleven vidare, och skapar en bra arbetsmiljö med glada medarbetare som hjälper varandra.

Posted in Gotit |
Dela:

Billigare skola med bättre kvalitet – är det möjligt?

Billigare skola med bättre kvalitet – är det möjligt?

Bild: Jacob Lund

Billigare skola med bättre kvalitet – är det möjligt?

Är det möjligt att driva en billigare skolverksamhet utan att kompromissa med kvaliteten? Genom att acceptera att skolan är komplex och låta styrningen utgå från verksamhetens syfte går det menar Siv Liedholm på Effektiv styrning.

Siv Liedholm, civilekonom på Effektiv styrning.

Siv Liedholm, civilekonom på Effektiv styrning.

Våra sätt att tänka påverkar hur vi styr vår verksamhet och i slutänden även de resultat vi uppnår. När resultatet inte är till belåtenhet är det lätt att tänka att något måste förändras i styrningens struktur. Men enligt Siv Liedholm, civilekonom på Effektiv styrning, räcker inte det. Hon menar att det är våra sätt att tänka om människor, kvalitet och kostnader som påverkar hur vi organiserar, leder och styr våra verksamheter, och att vi behöver uppdatera våra tankemodeller snarare än våra dokument.

– Vår syn på kvalitet och kostnader är i stor utsträckning hämtad från 1900-talets fabriker, förklarar Siv Liedholm. Fabriken är ett slutet system där vi kan ha kontroll på insatsvaror, arbetssätt och produktens kvalitet. Här är variation en fiende.

Kan då skolan liknas vid en fabrik? Nej, alla som jobbar inom skolans värld vet att utbildning inte är en fabrik. Alla elever är olika och kräver olika bemötande. Variation är ingen fiende utan helt nödvändigt för att uppnå kvalitet, som i skolans fall handlar om elevens lärande.

– En elev är inte en produkt, och att skapa förutsättningar för elevens lärande är en tjänst. Lärandet sker genom interaktion och samskapande mellan elever och lärare, och först när vi anpassar arbetssättet efter behoven blir det kvalitet i lärandet, säger Siv, som passar på att ge en känga till Skolverkets systematiska kvalitetsarbete.

– Det här är självklarheter för alla som arbetar i skolan men inte för de som utformar styrningen. Skolverkets systematiska kvalitetsarbete tar ensidigt upp kvalitet i dokumentationen i stället för kvaliteten i relationerna mellan människor. Hon utvecklar:

– När vi försöker lösa problem är det lätt att tänka att det är fel på någon del – på eleven, läraren eller studieplanen. Men i ett komplext system som skolan, där flera delar är beroende av varandra, måste vi titta på relationerna mellan de olika delarna och om de arbetar i samma riktning. Det viktigaste är att det finns ett tydligt syfte med verksamheten, för det är först när individerna i skolan, skolans struktur och kultur vill åt samma håll som verksamheten blir effektiv på riktigt.

Att styra skolan som ett komplext system skiljer sig från att styra skolan som en organisation. När styrningen utgår från organisationen och fokus ligger på ”pengar och pinnar”, blir målet att göra mer billigare, och att visa att organisationen är effektiv och legitim.

– Risken är att vi gör saker för organisationens skull, inte för elevernas skull, vilket i sin tur gör att resultatet i systemet som helhet blir dåligt – och dyrt för samhället. Exempelvis att elever blir hemmasittare och att många inte klarar grundskolan med godkända betyg.

När de dåliga resultaten leder till bristande tillit från vårdnadshavare, politiker, revisorer och inspektionsmyndigheter, är den vanligaste lösningen att införa mer struktur, processer och granskning.

– Det går för mycket tid och kostnader till att få organisationen att se bra ut i stället för att låta styrningen utgå från syftet med verksamheten. Vi måste acceptera att skolan inte går att detaljstyra och fråga oss vad syftet är och om vi gör rätt saker för att nå dit, säger Siv. Hon avslutar:

– Om vi arbetar mot ett gemensamt syfte och lär oss möta variation med variation kan vi få en effektiv verksamhet som ofta blir både billigare och bättre som helhet. Kvalitet handlar om att se till att det finns förutsättningar för de som verkar i skolans verksamhet att tillsammans agera för det som är bäst för varje elevs lärande. Om vi har fokus på kvalitet kommer det att leda till lägre kostnader totalt sett. Om vi däremot har fokus på att sänka kostnaderna i varje del kommer verksamheten totalt sett bli dyrare.

Så kan du arbeta med verksamhetens syfte:

  • Skapa berättelser: Hur vill ni att er skola ska vara och vad betyder det i återkommande händelser i klassrummet, matsalen eller lärarrummet. Skapa berättelser (som ersätter processer och rutiner) om hur det ska gå till när det kommer in en ny elev i klassen, när en tallrik faller i golvet eller en ny vikarie börjar.
  • Låt budgeten ”flyta uppåt”. Budgetstyrning på för detaljerad nivå skapar fokus på pengar, inte på kvalitet.

 

Posted in Gotit |
Dela: